Onze Daily Fruit & Fiber Mixes zijn gemaakt van fruit en prebiotische voedingsvezel, maar wat doen deze eigenlijk voor je lichaam?

Dat vezelrijk eten goed is voor je gezondheid is niks nieuws meer tegenwoordig. Maar wat zijn vezels precies? Feitelijk gezien is vezel een complex koolhydraat dat de bloedsuikerspiegel niet verhoogt. Maar daarmee zijn we er nog niet. Er zijn namelijk twee soorten vezels: onoplosbare en oplosbare voedingsvezel. Het verschil? Onoplosbare vezels bevorderen het grove ‘kneedwerk’ in de darmen en zijn goed voor de doorstroom van je ontlasting. Dit type vezel kan geen water absorberen, maar oplosbare vezels kunnen dat wel. Wij maken in onze mixen gebruik van oplosbare voedingsvezels (ook wel prebiotica genoemd) gewonnen uit maïs. Prebiotisch wil zeggen dat de oplosbare vezel door bacteriën in de dikke darm worden afgebroken. Het type voedingsvezel waar wij mee werken draagt ​​bij aan:

  • Een betere spijsvertering
    Door het voeden van goede darmbacteriën.
  • Een verzadigd gevoel na het eten
    Door te vertragen ​​hoe snel voedsel wordt verteerd, waardoor je je langer vol voelt na het eten.
  • Een lagere vetopname en gewichtsbeheersing
    Zoals gezegd, kan oplosbare vezel water absorberen. Hierdoor verandert het in een dikke gel-achtige substantie. Deze gel blokkeert de opname van vetten die anders zouden worden opgenomen en verteerd.
  • Het verlagen van cholesterol
    De vezel voorkomt dat cholesterol uit de voeding wordt afgebroken en verteerd, met ongewenste stijging tot gevolg.
  • Stabiliserende bloedsuikerspiegel (glucose)
    Net zoals het voorkomen van vetopname, vertraagt ​​de vezel de opname van andere voedingsstoffen, waaronder koolhydraten. Voor een langer verzadigd gevoel en minder schommelingen in energie en suiker ‘cravings’.

Het type voedingsvezel waar wij mee werken vermindert het risico op:

  • Hart- en vaatziekten
    Door het cholesterolgehalte te verlagen, de bloedsuikers te stabiliseren en de vetopname te verminderen, kan het regelmatig eten van oplosbare vezels het risico op hartaandoeningen verlagen en de bloedsomloop stimuleren.
  • Diabetes type 2
    Naast het onderdrukken van eetlust en het helpen om gewicht te verliezen, zou oplosbare voedingsvezel kunnen helpen om de kans op insulineresistentie te verminderen. Insulineresistentie kan ontwikkeld worden wanneer het lichaam niet langer effectief reageert op de eigen insuline-aanmaak. Wanneer deze toestand te lang aanhoudt, kan diabetes type 2 ontstaan.

Meer dan genoeg voordelen dus, genoeg vezel binnenkrijgen in je dagelijkse dieet! Maar dat is nog niet alles. De vezel waar wij mee werken is niet alleen goed voor je gezondheid, maar maakt het ook mogelijk dat onze producten zo lang houdbaar zijn. Er zijn dus helemaal geen toevoegingen en conserveermiddelen nodig! Het tropische fruit dat in Kenia wordt geoogst, wordt het gedroogd en tegelijkertijd omhuld door de vezel, waardoor het uitstekend bestand is tegen bederf!

Het wordt aanbevolen om minimaal 30-40 g vezels per dag te eten, maar met de huidige gemiddelde inname in ons dagelijkse dieet komen we aan ongeveer de helft. Met de Daily Fruit & Fibre Mix hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. 3 eetlepels (± 45 g) per dag zijn voldoende om 22,5 g vezels binnen te krijgen. En dat is meer dan de helft van het aanbevolen dagelijkse minimum. Good for you! 😉

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *