Het eerste TuttiFoodi zaadje is geplant in 2016 toen Gijs de ontdekking deed die we nu FiberedFresh® noemen. Maar vervolgens had hij enorme pech. Of toch niet?

Gijs werkte op dat moment voor een snackbedrijf en bleek plotseling een pinda allergie te hebben waardoor hij zijn baan niet langer kon doen. En opeens had hij dus veel tijd om de conserveringstechnologie die hij zojuisthad ontdekt verder te onderzoeken. Wat later dat jaar ontmoette Gijs Wilco. Die zag na jaren in de “food” sector te hebben gewerkt direct de mogelijkheden en ze besloten samen op te trekken om het idee verder te ontwikkelen en commercialiseren. Ze dienden een patentaanvraag in, hielden een overnamebod van een bedrijf beleefd af, en gingen aan het werk.

Ze ontmoetten veel enthousiasme bij levensmiddelenbedrijven maar het nog niet verleende patent en de afwezigheid van concrete producten en verwerkingsapparatuur moest eerst een stap verder worden gebracht voordat ze verder konden. In die tijd hadden Gijs en Wilco ook nog allebei een gewone baan zodat ze alleen ‘s avonds en in de weekends aan het project konden werken.

Dat veranderde toen ze in 2017 Robertjan ontmoetten. Die had zojuist met succes zijn bedrijf Fatboy verkocht en wilde graag investeren in start-ups met een focus op duurzaamheid. Deze nieuwe financiering stelde Wilco en Gijs instaat om zich volle bak bezig te gaan houden met wat inmiddels TuttiFoodi was gaan heten. En verder werd het mogelijk dat Danielle en een aantal andere P2ers (het advies bureau waar Robertjan mede eigenaar van was) aanhaakten. Zo ook Titus die als partner bij P2 jarenlange ervaring in de food sector inbracht en niet lang Lisa die net was afgestudeerd aan de studie Food Innovation.

In 2018 lag de focus op het sluiten van partnerships met “food” bedrijven zodat zij producten konden gaan maken op basis van de FiberedFresh techologie. Begin 2019 werd echter besloten om ook eigen producten te gaan creëren en zag de eerste productlijn “Daily Fruit & Fibre Mixes” het licht. De eerste twee smaken “Tropical Summer” en “Caribbean Breeze” moeten uitgroeien tot hele lijn producten. Hiervoor kwam Koen het team versterken als (web) creatieveling en werd de samenwerking met Azuri ook geïntensiveerd.

Wat de toekomst brengt weten we niet. Maar we hebben zeker de ambitie om onze launch tot een doorslaand succes te maken en vervolgens met meerdere producten zichtbaar te worden in (on line) winkels en de “Out of Home”markt in Nederland en andere Europse landen. Daarnaast werken we aan het oprichten van een joint venture met Azuri in Kenia om ook gezonde en voedzame producten voor de Keniaanse markt te ontwikkelen en op die manier ook een bijdrage te leveren aan het terugdringen van oogstverliezen. Het is uiteindelijk de impactwaar alles om draait.

Recommended Posts