Skip to content

De Wetenschap

Waarom is TuttiFoodi beter dan alternatieven? Het is helemaal natuurlijk, smaakt fantastisch en heeft een positieve “impact” maar waarom is het goed voor jou? Hier vind je de wetenschap achter wat we doen.

Al het goede van de natuur
Omdat we het vocht uit onze producten onttrekken bij lage temperatuur en er geen sprake is van extreme temperaturen, zoals bij sproei- of vriesdrogen, behouden we al het goede. Daar waar het hoort. Op die manier houden we een maximale hoeveelheid vitamines en vezels aan boord.

Geen conserverings rommel.
In ons productie proces gebruiken we geen kunstmatige conserveringsmiddelen. De vezel doet het in z’n eentje. De nieuwe generatie lang houdbaar vers zoals we het graag noemen, heeft een houdbaarheid van ongeveer 2 jaar en staat dus altijd voor je klaar.

Eddie cutting pineapple
Tei cutting mangoes

Vezel

Vezels
Vezels zijn goed voor je spijsvertering. Maar onderzoek toont aan dat 9 van de 10 mensen er niet genoeg van binnenkrijgen. Onze “Daily Food & Fibre Mix” is rijk aan vezels. Want we behouden niet alleen de van nature in onze grondstoffen aanwezige vezels, in tegenstelling tot veel vruchtensappen, maar voegen ook nog eens een natuurlijke voedingsvezel toe.

Wil je meer weten over wat vezels voor je doen? Lees het artikel van Koen hier.

Hoeveel vezel heb je nodig?
Aanbevolen wordt 30-40 gram per dag, maar het verschilt per leeftijd en sexe:

LeefijdManVrouw
9-133126
14-183826
19-303825
31-503825
51-703021
70+3021

Bron: Food and Nutrition Information Center, USDA

Waar zit vezel in?
Producten met veel vezel zijn volkoren meel, fruit, groenten, noten en bonen.

Vlees, vis, zuivel en suiker bevatten geen vezel. En houd je van wit brood, gewone Italiaanse pasta, witte rijst, koekjes en taartjes? In de meeste van deze producten zitten geen vezels meer.
Dus als je hier een fan van bent? Dan kan een beetje extra vezel geen kwaad.

De wetenschappelijk bewezen voordelen:

  1. Hoge vezel inhoud (gem. 85% – volgens de AOAC 2001-03 methode):
    • 75% geleidelijk gefermenteerd wordt in je darmen
    • 10% uitgescheiden wordt
  2. Laag in calorieën & geen toegevoegde suikers
    • 2 kcal/g
  3. Hoge aanbevolen maximum inname per dag
    • Klinisch bewezen, zowel op korte als op lange termijn (tot 45g / dag)
  4. Pre-biotische vezel en lage glycemische index (lage G.I. = langzame stijging van de bloedsuikerspiegel) leiden tot de volgende resultaten
    • Conclusie op basis van een serie convergente voedingsonderzoeken wijst uit dat een inname ≥ 8 g / dag resulteert in een toename van Bacteroiden; en ≥ 8 g / dag resulteert en een afname van Cl. Perfringens
    • Verhoging van vetzuren met korte keten: propionaat, acetaat, butyraat;
    • Verhoogde waterstofuitscheiding bij ademhaling
    • Verlaging van de fecale pH (verlaagde zuurgraad in ontlasting)
  5. Gewichtsbeheer (verzadigingseffect)
    • Conclusie op basis van een serie convergente voedingsonderzoeken wijst uit dat een inname 8-14 g / dag van onze vezel helpt de je verzadigingsgevoel aanzienlijk te moduleren. Neem contact met ons op (info@tuttifoodi.com) als je hier meer over wilt weten. *AOAC methode = AOAC INTERNATIONAL Presidential Task Force on ‘Best Practices for Microbiological Methodology’. guidelines for validation of microbiological methods according to the USA FDA.